W ostatnich latach aura dosłownie nas rozpieszcza, jeśli chodzi o pogodę w okresie letnim. Pokłosiem wyższych temperatur w naszym regionie jest duże zapotrzebowanie na samochody używane z klimatyzacją na pokładzie. Temperatury w samochodzie są często nie do zniesienia, a gdy utkniemy w korku w samochodzie bez klimatyzacji, może to być nie lada wyzwanie dla nas, a efektem końcowym będą ubrania, których kondycja wskazywałaby bliskie spotkanie z basenem. Trzeba jednak pamiętać, że udogodnienie, jakim jest klimatyzacja w samochodzie ma także swoje potrzeby i aby działała efektownie i co ważne bezpiecznie dla wszystkich pasażerów musimy się jej przyglądać bardzo uważnie.
Sposób działania
Sposób działania klimatyzacji jest bardzo prosty – sprężarka zwiększa ciśnienie czynnika roboczego, tym samym temperaturę, a następnie kieruje go do chłodnicy pojazdu. Skroplony gaz z chłodnicy trafia do osuszacza, następnie do zaworu rozprężonego, gdzie następuje spadek temperatury. Parownik uzyskuje temperaturę, jaką nakazaliśmy mu z wnętrza pojazdu i powietrze o takiej temperaturze koi nas w gorące dni. Aby to wszystko działało, każdy z wymienionych wyżej elementów musi być w 100% sprawny i jeśli mamy zamiar mieć w swoim aucie klimatyzację, warto zapamiętać nazwy tych elementów, gdyż każdy z nich w pewnym momencie będzie wymagał serwisu, a co jakiś czas dokładnego sprawdzenia.
Przy sprężarce warto kontrolować pasek, który ją napędza, czy aby nie są na nim obecne mikrouszkodzenia. Czynnik chłodzący, który jest podstawowym elementem klimatyzacji musi być regularnie uzupełniany, obecnie normą jest uzupełnianie co 2-3 lata.
Jednak jest to wbrew pozorom najbardziej trywialna kwestia posiadania klimatyzacji, bo obowiązuje tu system zero, jedynkowy – działa lub nie działa, jak nie działa to trzeba coś naprawić i to zostawiamy w rękach mechanika. Nasze zadanie to monitorowanie samego efektu końcowego. Musimy zadbać o właściwą higienę klimatyzacji, ponieważ uchybienia w tej kwestii niosą za sobą bardzo nieprzyjemne powikłania dla zdrowia naszego i naszych pasażerów. Są to wszelkiego rodzaju reakcje alergiczne, infekcje, efekt bardzo suchego gardła po opuszczeniu klimatyzowanego pojazdu.
Higiena klimatyzacji
Higiena klimatyzacji jest bardzo ważna po okresie zimowym. Niewielu użytkowników uruchamia ją w zimę, no bo po co skoro temperatury spadają, a my cenimy sobie w tym okresie komfort podróży w ciepłym otoczeniu. Nieużywana klimatyzacja zbiera w sobie wilgoć oraz wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia. Jeśli postoi tak parę miesięcy to tego brudu może być dosyć sporo i lepiej żeby nie trafił on do naszych płuc. Każdy użytkownik klimatyzacji powinien wiedzieć, że należy ją uruchamiać również w zimę, włączenie jej na jakieś 20-30 minut raz na tydzień rozprowadzi olej po układzie, a dzięki temu zapewni dobre smarowanie mechanizmów, wydłużając ich żywotność. Ciekawostka, którą warto sprawdzić – klimatyzacja znacznie przyspiesza osuszanie szyb.
Ważna kwestia w przypadku klimatyzacja to drożność wlotów powietrza, mogą tam znajdować się chociażby liście z drzew i żeby wszystko działało tak, jak należy musimy się tego pozbyć. Warto co jakiś czas przeczyścić wloty powietrza, na rynku jest sporo środków, wyposażonych w specjalną dyszę, które w kilka chwil oczyszczą cały układ. Gdy przechodzimy do samego czyszczenia klimatyzacji, musimy zaznaczyć, że jest to rutynowa czynność, którą wykonuje się zazwyczaj co 2 lata. Jeśli nie będziemy pilnować tych terminów koszty wzrosną, bo niewłaściwie serwisowana klimatyzacja, to szybsze zużycie jej mechanizmów.
Jak czyścić klimatyzację
Czyszczenie następuje w kilku etapach. Najpierw trzeba pozbyć się czynnika chłodzącego z całego układu. Następnie układ jest czyszczony, należy usunąć z niego wodę i wszelką wilgoć, zanieczyszczenia. Podczas czyszczenia rutynowo wykonuje się próbę szczelności, bo cieknąca klimatyzacja to w przypadku wielu modeli pojazdów typowa usterka. Następnie nabijamy klimatyzację – nowy olej oraz czynnik chłodzący.
Kompletne czyszczenie i (jeśli zachodzi taka potrzeba) odgrzybianie kanałów wentylacyjnych. Do wszystkiego dochodzi wymiana filtra kabinowego, sprawdzenie ciśnienia układu oraz zmierzenie temperatury, czy wskazania wewnątrz pojazdu są właściwie. Jak widać jest to dość złożony proces i należy wziąć pod uwagę kupując samochód z klimatyzacją, że jest to dla nas dodatkowy koszt, który musimy ponieść rutynowo, jak przeglądy, czy wymiana oleju, świec.
Jeśli uważasz ten artykuł za pomocny, podziel się nim na facebooku (kliknij “share” po lewej stronie). Poniżej także możesz zostawić swój komentarz.