W tym artykule znajdziesz opis oraz tłumaczenie na język polski dokumentu Zulassungsbescheinigung I, czyli mały brief. Zobaczysz również jak ten dokument wygląda z frontu i z tyłu oraz dowiesz się do czego służy.
Niemieckie dokumenty dołączone do pojazdu nie różnią się wiele od tych, które mamy w Polsce. Jednak, aby prześwietlić informacje w nim zawarte, sprawdzić ich poprawność potrzebna jest jakakolwiek znajomość branży oraz języka niemieckiego. Mały brief, bo o nim mowa to najważniejszy dokument wśród wszystkich, jakie dostajemy z nowo nabytym pojazdem.
W związku z przepisami Unii Europejskiej, które weszły w życie w 2005 roku dawny niemiecki dokument Fahrzeugschein, zmienił nazwę na Zulassungsbescheinigung I, dziś nazywany przez Polaków małym briefem.
Czym jest mały brief?
Już po wstępie możemy wywnioskować, że skoro jest najważniejszym dokumentem to jest to nic innego, jak niemiecki dowód rejestracyjny. Nie mam możliwości nabycia pojazdu za naszą zachodnią granicą bez Małego Briefu. Dane w nim znajdujące się muszą być zgodne z pojazdem, podobnie, jak w polskim dowodzie również tutaj znajdziemy informacje o terminie badań technicznych z tą różnicą, że w Niemczech przegląd podbija się na dwa lata i widnieje pod terminem TÜV. Samochód bez ważnego badania technicznego nie może poruszać się po terytorium Niemiec, nie może zostać sprowadzony na kołach, musi opuścić kraj na lawecie. W przeciwieństwie do dużego briefu, ten dokument zawsze ma się przy sobie. W przypadku sprowadzania pojazdu jest naszą podstawą do rejestracji i również musi zostać przetłumaczony. Znajdujący się w nim nr rejestracyjny pojazdu, tak samo jak w Polsce musi się zgadzać z naklejką na szybie.
Mały Brief – budowa
Warto zgłębić, co zawiera mały brief (Zulassungsbescheinigung I), a informacje wcale niewiele różnią się od naszego dowodu rejestracyjnego. Wymiary dokumentu to 106 mm na 210 mm i jest opatrzony znakiem wodnym.
Front dokumentu Zulassungsbescheinigung I (mały brief)
Tłumaczenie frontu dokumentu na język polski
A – Numer tablic rejestracyjnych
B – Data pierwszej rejestracji oraz ilość właścicieli
C1-2 – Nazwisko i imię właściciela
C3 – Ulica, kod pocztowy, miejscowość
D1 – Marka pojazdu
D3 – Model
E – Numer VIN
I – Data ostatniej rejestracji
P1 – Pojemność
P2 – Moc kw
P3 – Rodzaj paliwa
Tył dokumentu Zulassungsbescheinigung I (mały brief)
Tłumaczenie tyłu dokumentu na język polski
Na odwrocie, po lewej stronie mamy miejsce na pieczątki z badań technicznych, wraz z datami, które praktycznie wyglądają tak samo, jak u nas. Ponadto jeśli przyjrzymy się pozostałej części dokumentu to mamy tutaj dokładnie wyjaśnione, w języku niemieckim, która sekcja, czego dotyczy. Niemniej jednak najważniejsze informacje, których autentyczność musimy sprawdzić znajdują się na pierwszej stronie.
Sprawdzenie informacji
Mały brief nie jest skomplikowanym dokumentem, ale musimy dokładnie prześwietlić, czy wszystko się zgadza. Przede wszystkim sprawdzamy część „E”, czyli numer VIN, czy zgadza się z tym na pojeździe, a także „A” numer rejestracyjny pojazdu z tablicami oraz naklejką na szybie. Mając numer VIN możemy przy okazji dokładnie sprawdzić historię pojazdu w Autoraport.pl. Będą tam informacje o ewentualnych kolizjach, wypadkach, oryginalne dane techniczne, ostatni zarejestrowany przebieg. Oczywiście wszystkie dane sprawdzamy również z umową kupna-sprzedaży, aby nie wkradła się najmniejsza literówka. Można się także spotkać z określeniem „stary brief”, dotyczy on pojazdów sprzed 2005 roku, bo wtedy nastąpiła zmiana w wyglądzie dowodu rejestracyjnego w Niemczech. Posiada on wszystkie te same informacje, a ponadto posiadał dane wszystkich, poprzednich właścicieli.
2 odpowiedzi na “Mały Brief”
Brif duży oznacza że jesteś właścicielem auta czesto banki zabierają duży brif jako zastaw pod pożyczki pozdrawiam😉
Czyli jeśli auto kupione w kredycie, duży brief ma bank i po spłacie, bank oddaje go właścicielowi?