Każdy z nas ma indywidualne wymagania co do samochodu, jeśli jeszcze nie jesteście przekonani diesel czy benzyna polecam przeczytać ten artykuł. Jednak jeśli znacie swoje preferencje i jest nią dielsel, ten tekst wskaże wam jednostki warte szczególnej uwagi. Zapraszam do ubogacenie swojej wiedzy o informacje na ich temat. Jakie jednostki są najlepsze, ekonomiczne, bezproblemowe?
Uniwersalność silnika
Gdy pojawia się konkretna jednostka silnikowa na rynku, opracowana przez jakiś koncern najpierw czeka ją gruntowny test w konkretnym modelu. Jeśli go zda to wiele producentów zapożycza go do swoich samochodów, bo przecież nie da się być specjalistą w każdej dziedzinie. Tak oto mamy na rynku czasem kilka samochodów, które pod maską mają to samo serce. Przykładem na to jest chociażby produkt koncernu PSA – 1.6 Hdi.
1.6 Hdi
Okrzyknięty jednym z najpopularniejszych silników wysokoprężnych w Europie. Kojarzy nam się głównie z francuskimi samochodami, jak Peugeot czy Citroen, ale pojawia się w wielu innych markach. Spotkamy go także w Fordach, Mini, Volvo, Maździe i Suzuki. To jednostka, którą przede wszystkim charakteryzuje niskie spalanie, w mniejszych samochodach zejście poniżej 5 litrów nie stanowi problemu. Debiutował w 2002 roku i służył w pierwotnej konstrukcji, aż 8 lat! Przylgnęła do niego łatka diesla taniego w utrzymaniu, co wydaje się zaprzeczeniem, ale przez popularność tego silnika jego naprawa jest tania i podejmie się jej dosłownie każdy warsztat. Jeśli właściwie serwisuje się tą jednostkę to jest bezproblemowa, wymiana turbosprężarek czy wtryskiwaczy oczywiście się zdarza, ale w 70% przypadków spowodowana jest złym użytkowaniem i niewłaściwym serwisem. Ale jeśli dodamy, że jest nie raz o połowę tańsza niż w innych dieslach to znów wyciągniemy plus z całości. Trzeba jednak dodać, że jednostka w niektórych samochodach, jak chociażby w Peugeocie 307 i każdym zbliżonym do jego gabarytów zwyczajnie sobie nie radzi. Auto jest powolne, nie da nam radości z jazdy na autostradzie to będzie raczej przemieszczenie się z punktu A do B niskim kosztem, bo jak już wcześniej wspomnieliśmy 1.6 Hdi pali bardzo mało.
Nie do zajechania
1.9 JTDm
1.9 JTDm – czyli flagowy silnik Fiata, przez długie lata stosowany w samochodach tego koncernu. Ale można go także spotkać w Oplach, Saabach, czy nawet Cadillacu! Oficjalnie jest to najtrwalszy dostępny na rynku diesel z wtryskiem Common Rail. Charakterystyczna jest dynamiczność, bo nawet niewielka moc szybko przekłada się na koła, z głowy nie może mi wyjść podróż Alfą Romeo 159 z tym właśnie silnikiem – pod maską 150 KM i auto po prostu daje radę. Nie odbija się jakoś mocno na spalaniu, oczywiście nie jest tak ekonomiczny jak wcześniej wspomniany 1.6 Hdi, ale 7 litrów na 100 kilometrów naprawdę ciężko przekroczyć.
1.9 Tdi
Gdy mówi się o trwałości silnika wysokoprężnego to nie sposób nie wspomnieć o nadal niewysłużonym 1.9 Tdi, do dzisiaj jeżdżą, pożerają kilometry dużo sprawniej niż „unowocześnione” 2.0 Tdi z koncernu Volkswagena. Ładowane w samochodach cywilnych, dostawczych, wożą nasze jedzenia do sklepów, paczki, nas jako pasażerów w taksówkach, ciężko sobie nawet wyobrazić, że kiedykolwiek znikną z rynku. Niejeden w historii robił milion kilometrów i pewnie jeszcze wiele tego dokona.
Problem przy zakupie diesla
Wiemy, że auta z silnikami wysokoprężnymi to pożeracze kilometrów, po to zostały stworzone. Nie są zbyt subtelne, nie dostarczą nam wiele emocji podczas jazdy na autostradzie to po prostu woły robocze, które mają w miarę szybko i tanio zajechać jak najdalej się da. Dlatego tak istotne przy wyboru diesla jest sprawdzenie historii pojazdu, przede wszystkim pod kątem przebiegu pojazdu. Bo mimo iż są to żywotne silniki to jest ogromna różnica nabyć używanego diesla z przebiegiem 150 tysięcy kilometrów i takiego z 300 tysiącami kilometrów na blacie. Wszystko ma swój koniec, również podzespoły w dieslach, więc musimy się upewnić, że każda informacja jest autentyczna zrobimy to generując historię pojazdu, potrzebny będzie tylko numer VIN. Ułatwi nam to takie narzędzie jak Autoraport.pl, trzeba z niego skorzystać przed zakupem, bo wiedza o nieprawdziwych informacjach na nic nam się nie przyda, gdy już nabędziemy prawa do pojazdu. Wtedy nikomu nie udowodnimy, że to właśnie on nas oszukał. A ponieważ w naszym kraju przebieg to nieraz aspekt decydujący o zakupie samochodu to handlarze cofają liczniki na potęgę nie zważając na konsekwencje. Nas naraża to na koszty, bo zużyte elementy niszczą kolejne podzespoły i mogą doprowadzić do przedwczesnej śmierci pojazdu. Dlatego sprawdzajmy historię pojazdu, pobierzmy VIN jeszcze przed zakupem, a Autoraport.pl zrobi wszystko za nas.
Moc płynąca z ropy
Volvo 2.4
Na koniec dowód na to, że nawet z silnika wysokoprężnego można zrobić gwiazdę na drogach szybkiego ruchu. Jeśli szukamy wrażeń, a koniecznie upieramy się przy dieslu to warto zwrócić uwagę na takie jednostki jak Volvo 2.4 – 5 cylindrowa jednostka, która pożera kilometry, z informacji zebranych z serwisów wynika, że pół miliona bez remontu to norma, a jest to pół miliona przejechane naprawdę niezłym tempem.
2.2 i-CDTI
Inny przykład to japońska konstrukcja, czyli silnik 2.2 i-CDTI, którego najsłabsza wersja generuje 140 KM. Silnik Hondy jest praktycznie niezawodny, popularny dwumas, który jest bolączką współczesnych samochodów tutaj nie sprawia żadnych problemów. Minusem tej jednostki jest dość drogi serwis, jednak psuje się dużo rzadziej niż konkurenci, ale jak już do tego dojdzie to nie będzie tanio, na rynku nie ma zamienników, wszystko robi się na oryginałach na które trzeba nieraz poczekać, bo nie są dostępne wszędzie od ręki. Jak zawsze coś kosztem, czegoś.
Jeżeli jesteśmy zdecydowani na zakup pojazdu z silnikiem diesla, a chcemy mieć pewność, że jednostka pod maską będzie sprawdzona, trwała, ekonomiczna to musimy wziąć pod uwagę któreś z wymienionych wyżej. Ale jaki by to nie był samochód, nie obejdzie się bez gruntownego sprawdzenia jego historii, bo tylko wtedy będziemy mieli pewność, że informacje przekazywane przez sprzedającego są prawdziwe. Mając w ręku Autoraport żaden zakup samochodu nie jest nam straszny, a biorąc pod uwagę ewentualne remonty diesla to trudno się nie zgodzić, że jest to wyższa konieczność.
Jeśli uważasz ten tekst za pomocny, podziel się tym wpisem na Fb.
W odpowiedzi na “Najlepsze silniki diesla”
Świetny temat wpisu, o silnikach diesla można powiedzieć bardzo wiele jest wiele słabych silników i bardzo awaryjnych tak jak np fordowski tdci lub silników na które mówi się niezniszczalne takich jak w/w 1.9 TDI