Podczas produkcji, każdy pojazd otrzymuje swój własny unikatowy numer VIN. Jest to skrót z angielskiego i oznacza numer identyfikacyjny pojazdu a czasami znajdziemy go pod nazwą numer nadwozia. Ten numer pozwala na identyfikację konkretnego pojazdu. Inaczej mówiąc, jest to PESEL dla pojazdu.
Czy to oznacza, że VIN na prawdę jest unikatowy dla każdego pojazdu? Tak i niestety nie. Tak w teorii, nie w praktyce. Zdarza się, że nieuczciwi sprzedawcy podrabiają numery VIN oraz fałszują dokumenty z których dane trafiają do darmowych baz. Właśnie dlatego warto szukać informacji o numerze VIN w niezależnym źródle, który posiada wiarygodne informacje oraz sprawdza je – właśnie tak to robi Autoraport.
Numer VIN składa się z 17 znaków - cyfr i liter z wyłączeniem liter I, O oraz Q. Litera I nie znajduje się w numerze VIN ponieważ jest łatwo ją pomylić z numerem 1 (jeden), a litery O oraz Q z numerem 0 (zero). Numer VIN w pojazdach osobowych zawsze składa się z 17 znaków, jeśli auto było produkowane w 1982r lub później.
Czy numerem VIN oznaczane są tylko samochody osobowe? Nie, numer VIN znajduje się także na innych pojazdach, np. motocyklach, autobusach, samochodach ciężarowych oraz przyczepach.
Pierwsza część znaków w numerze VIN to WMI (z angielskiego World manufacturer identifier), czyli oznaczenie producenta oraz jego kraju. Dla przykładu auto z numerem VIN zaczynającym się od cyfry "1" oznacza kraj USA, a litera "J" na pierszym miejscu oznacza "Japonię”. Oznaczenie "Polska" na początku numeru VIN to znaki od SU do SZ. W Europie jest dodatkowa zasada, gdzie producent może używać pierwszego znaku, który informuje o siedzibie producenta, np. samochód marki Opel jest produkowany w Polsce a jednak numer VIN takiego egzemplarza będzie zaczynał się od W co oznacza "Niemcy", ponieważ Adam Opel AG ma siedzibę w Russelsheim w Niemczech. Jako ciekawostka znak "W" w tym przypadku pochodzi od angielskiego "West Germany", czyli "Niemcy Zachodnie", ponieważ tam Opel zaczął stosować numer VIN. Znaki od SN do ST to "Niemcy Wschodnie".
Druga część numeru VIN to VDS (z anglielskiego Vehicle descriptor section), to ogólne informacje o pojeździe, będą to znaki znajdujące się na pozycjach od 4 do 9 w numerze VIN. Każdy producent koduje tą część numeru VIN według swojego schematu, jednak niektóre kraje mają swoje szczególne wymagania. W tej części producenci mogą kodować według swoich schematów takie informacje jak, czy samochód ma poduszki powietrzne, ilość drzwi, rodzaj pasów bezpieczeństwa a nawet serię pojazdu, która mówi o tym, czy jest to wersja sportowa czy ekonomiczna, itd. Nie istnieje jeden schemat, ponieważ każdy producent ma swój, co jeszcze bardziej komplikuje sprawę, producenci często zmieniają schematy oraz mają różne schematy dla różnych modeli lub serii aut.
Ostatnia część numeru VIN to VIS (z anglielskiego Vehicle identifier section), czyli bardziej precyzyjne informacje na temat konkretnego pojazdu. VIS znajduje się od 10 do 17 pozycji na numerze VIN. Informacje które kodują producenci, jak w przypadku VDS, są różne oraz według uznania producenta. Ta część numeru VIN jest jeszcze bardziej liberalna, można w niej znaleźć zakodowane oznaczenie fabryki oraz rocznik pojazdu, i nawet w niektórych przypadkach, datę produkcji auta.
Patrząc z zewnątrz przez przednią szybę, numer VIN znajduje się na desce rozdzielczej po stronie kierowcy. Numer VIN jest umieszczony parę centymetrów powyżej miejsca gdzie szyba styka się z deską rozdzielczą. Innym miejscem gdzie znajduje się numer VIN to w okolicy zatrzasku. Otwórz drzwi od strony kierowcy i sprawdź w okolicy zatrzasku.
Zdarza się czasami że numer VIN bywa krótszy niż 17 znaków. Pojazdy produkowane między 1954 a 1981 mogły mieć numer VIN o mniejszej ilości znaków, ponieważ nie istniał jeszcze standard długości numeru VIN. Może się więc zdarzyć, że pojazd zabytkowy będzie posiadał nietypowy numer VIN.
W większości przypadków, powodem dla którego numer VIN jest krótszy niż 17 znaków bywa to, że uszkodzona została tabliczka (co wymaga zgłoszenia oraz naprawy) oraz po prostu błąd podczas jego przepisywania, w takich przypadkach warto się upewnić co zostało pominięte.
Maciej D.
Ocena 5/5
Dzięki Waszej stronie uniknąłem "wtopy" przy kupnie Audi A4 za 40 tyś zł. Okazało się że auto miało szkodę całkowitą w USA.
Super strona!!! Dzięki
Wojciech K.
Ocena 5/5
Bardzo Państwu dziękuję za ogromną życzliwość Autoraport był OGROMNIE wręcz przydatny, wcześniej nie wiedziałem nic o takiej możliwości. Oszuści chyba Was bardzo nie lubią :-))))))))))) Pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz dziękuję
Józef B.
Ocena 2/5
Błędnie wpisałem vin, a system autoraportu tego nie wyłapał. Przez to miałem opóźnienie, jednak otrzymałem kolejny raport gratis, co mnie satysfakcjonuje.
Edward F.
Ocena 5/5
Bardzo dziękuję za sprawdzenie tego pojazdu będę spokojny kupując ten pojazd oraz wiarygodność sprzedającego.
Grzegorz P.
Ocena 5/5
Dziekuję bardzo za te informacje, są dla mnie bardzo pomocne, rezygnuję z zakupu tego auta (oczywiście jako idealne bezwypadkowe)
Barbara K.
Ocena 5/5
Bardzo dziękuje za tak obszerną i bardzo ważną dla mnie informację na temat tego auta
Krzysztof Ł.
Ocena 5/5
Raport bardzo mi pomógł w podjęciu decyzji, poza tym bardzo dobry i szybki kontakt. Będę was polecać i sam jeszcze raz na pewno skorzystam bo jestem w trakcie szukania auta.
Bronek T.
Ocena 5/5
Kupiłem auto i w trasie do domu pękło mi podwozie po lewej stronie! Wg. Autoraportu, sprzedali mi składaka po kasacji! Pokazałem Policji Autoraport. Nic nie zrobią. Powiedzieli mi, że mogłem sprawdzić Autoraport przed kupnem auta. Co za p********* kraj! Możecie mi pomóć?
Nikt nie chce zostać oszukany. Nie chce ryzykować kupna złomu który trafił ponownie na polskie drogi. Nie chce ryzykować swojego życia i zdrowia swoich bliskich. Nie chce zostać ofiarą oszustwa. Serwis Autoraport został stworzony właśnie dla takich rodaków, ceniających uczciwość oraz udanego zakupu.
Sprawdź numer VIN pojazdu i nie daj się oszukać!
Autoraport jest niezależnym źródłem informacji zgromadzonych z różnych źródeł, w tym zagranicznych i odpłatnych. Autoraport nie udostępnia dokumentów lub usług umożliwiających uzyskanie, odnowienie, wymianę lub sprawdzenie oficjalnych dokumentów bądź informacji, które są dostępne bezpośrednio w organach administracji publicznej. Jeśli potrzebujesz takiej usługi, polecamy odwiedzić odpowiedni organ administracyjny.
Staramy się pokazać obszerną, niezależną historię samochodu, ale nie odnosimy się w najmniejszym stopniu do ludzi lub ich danych osobowych. Autoraport przekazuje takie informacje jak przebieg pojazdu, szkody komunikacyjne, wyceny napraw pojazdu, pochodzenie pojazdu i wiele innych informacji o pojazdach. Nigdy nie udostępniamy informacji o obecnym lub poprzednim właścicielu, a jedynie informacje o używanych samochodach, jak np. poważne zdarzenia jak szkoda całkowita auta. Zdarza się też, że nie znajdujemy nic i to może być bardzo dobra wiadomość.